Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

KMŁ zadowolone z używanych EN57

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Data publikacji:
22-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-12-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
KMŁ zadowolone z używanych EN57
fot. Koleje Małopolskie/Facebook
Zakup zmodernizowanych EN57 z województwa zachodniopomorskiego okazał się z perspektywy czasu dobrą decyzją – przekonywał na XV Kongresie Kolejowym prezes Kolei Małopolskich Radosław Włoszek. Przewoźnik znacznie zwiększył dzięki nim swoją podaż miejsc. Możliwości przewozowe są dla spółki szczególnie istotne z powodu rosnącej frekwencji oraz intensywnego ruchu turystycznego.

Jak pisaliśmy w ubiegłym roku, Koleje Małopolskie – ku zaskoczeniu obserwatorów – zdecydowały się wystartować w przetargu województwa zachodniopomorskiego na sprzedaż 6 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57. Spółce udało się przebić konkurencyjną ofertę Polregio i kupić używane, lecz wciąż sprawne jednostki. Przewoźnik tłumaczył tę decyzję przewidywaną kumulacją przeglądów poziomów P3-P5 dla części dotychczas użytkowanego taboru, a także planami zwiększania liczby połączeń.

Po przemalowaniu w barwy nowego właściciela EN57 Kolei Małopolskich w marcu bieżącego roku – z lekkim opóźnieniem w stosunku do pierwotnych planów – wyjechały na trasę linii SKA2 (Oświęcim – Skawina – Kraków – Sędziszów). Wszystkie pojazdy – EN57AL-1296, EN57AL-1519, EN57AL-1522, EN57AL-1528, EN57AL-1530 oraz EN57AL-1574 – nadal można spotkać w obsłudze pociągów KMŁ.

Przewoźnik nie żałuje ich zakupu. – Była to dobra decyzja z punktu widzenia biznesowego i operacyjnego – uznał prezes Włoszek. Jak uzasadnił, był to najszybszy możliwy sposób reakcji na szybki wzrost popytu. – Wolumen przewiezionych pasażerów w 2024 r. wzrósł o ok. 45% – przytoczył dane. W dużej mierze za ten wzrost odpowiadał ruch turystyczny: w ubiegłym roku do Małopolski przyjechało ponad 22 miliony turystów. – Korzystają oni głównie z naszej oferty – podkreślił szef KMŁ.

– Operator musi być skuteczny. Podstawowe zadanie, które jest naszym obowiązkiem, to przewóz pasażerów – a omawiane jednostki spełniają swoją rolę. Przewożą one naszych pasażerów w godnych warunkach – argumentował.

Flota KMŁ, złożona dotąd z 30 jednostek, powiększyła się tym samym do 36. Nie był to jednak jedyny krok podjęty w celu jej rozbudowy. – Mamy podpisaną umowę z Newagiem na 25 nowych EZT. Pierwszych 6 zostanie dostarczonych w 2026 r., a pozostałe – do 2028 r. – przypomniał prezes Kolei Małopolskich.

Warto przypomnieć, że w przeszłości zmodernizowane EN57 kursowały już w barwach KMŁ. Były to jednak pojazdy wypożyczone W latach 2020-2021 przewoźnik dzierżawił od Polskiego Taboru Szynowego dwa egzemplarze EN57 Feniks.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Używany tabor spalinowy może być koniecznością

Tabor i technika

Używany tabor spalinowy może być koniecznością

Roman Czubiński 18 grudnia 2025

Pomorskie: Dbajmy o komunikację zastępczą

Prawo i polityka

Pomorskie: Dbajmy o komunikację zastępczą

Roman Czubiński 17 grudnia 2025

CUPT: Intensywne przygotowania do przetargów na przewozy dalekobieżne

Prawo i polityka

Zobacz również:

KMŁ: Przetarg na utrzymanie EZT Newagu

Tabor i technika

KMŁ: Przetarg na utrzymanie EZT Newagu

Roman Czubiński 18 sierpnia 2025

Koleje Małopolskie na zakupach wodorowych

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie na zakupach wodorowych

Paulina Piziorska 23 kwietnia 2025

Koleje Małopolskie z biletami w JakDojade

Pasażer

Koleje Małopolskie z biletami w JakDojade

Roman Czubiński 04 marca 2025

Pozostałe z wątku:

Używany tabor spalinowy może być koniecznością

Tabor i technika

Używany tabor spalinowy może być koniecznością

Roman Czubiński 18 grudnia 2025

Pomorskie: Dbajmy o komunikację zastępczą

Prawo i polityka

Pomorskie: Dbajmy o komunikację zastępczą

Roman Czubiński 17 grudnia 2025

CUPT: Intensywne przygotowania do przetargów na przewozy dalekobieżne

Prawo i polityka

Zobacz również:

KMŁ: Przetarg na utrzymanie EZT Newagu

Tabor i technika

KMŁ: Przetarg na utrzymanie EZT Newagu

Roman Czubiński 18 sierpnia 2025

Koleje Małopolskie na zakupach wodorowych

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie na zakupach wodorowych

Paulina Piziorska 23 kwietnia 2025

Koleje Małopolskie z biletami w JakDojade

Pasażer

Koleje Małopolskie z biletami w JakDojade

Roman Czubiński 04 marca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij